Magnezja – Kostka, proszek, czy płyn? Magnezjowy przegląd

https://www.fitworldexposed.com/

Czy to drążek, czy sztanga, kółka czy ścianka – ćwiczący na nich znają to uczucie, gdy dłonie stają się mokre i śliskie od potu, a chwyt zaczyna się zrywać. Niektórzy próbują rękawiczek, a inni smarują dłonie białym proszkiem. Ten proszek, to właśnie magnezja i dzisiaj trochę informacji właśnie o niej.

Magnezja stosowana jest w bardzo wielu dyscyplinach, gdzie mocny i pewny chwyt to kluczowa sprawa. Wspinaczka, podnoszenie ciężarów, gimnastyka, street workout, to pierwsze co przychodzi mi na myśl, chociaż pewnie jest tego więcej.

https://www.theodysseyonline.com

Jeśli sami nie mieliście jeszcze okazji korzystać z magnezji na pewno widzieliście ją już gdzieś w akcji. Czy to na transmisji z Igrzysk Olimpijskich, czy innych imprez sportowych, gdzie zawodnicy sięgają do dużej misy na stojaczku i smarują dłonie na biało tuż przed swoim podejściem do konkurencji.

Posmarowana część ciała traci wilgotność, zwiększa się tarcie, poprawia się przyczepność i w efekcie mamy lepszy, pewniejszy kontakt. To z grubsza zasada działania magnezji i to właśnie tej właściwości zawdzięczamy tak wiele.

Magnezja

Podstawowa wersja białego proszku to hydroksywęglan magnezu Mg5(OH)2(CO3)4, który występuje naturalnie jako minerał. Poddana odpowiedniej obróbce trafia do sklepów w postaci sproszkowanej lub w kostce.

Istnieje także wersja w płynie, która oprócz magnezji posiada w składzie kalafonię i alkohol. Ma z tego powodu również nieco inną drogę użycia. Ze względu na jej płynny stan, potrzebuje chwili, aby wyschnąć na dłoniach. Przeważnie trwa to ok. 30 sekund. Po tym czasie trzyma bardzo mocno i nieco dłużej niż magnezja w proszku czy kostce.

http://www.grecianmagnesite.com

Minusem płynnej wersji jest jednak to, że ze względu na wspomniany alkohol, wysusza skórę bardziej niż sam proszek, przez co o wiele łatwiej o zerwanie płatów skóry np. przy zamachach na drążku.

Kostka czy proszek są również tańsze od wersji płynnej. Za kostkę zapłacimy ok. 8-10 zł, a za płynną 20-40 zł w zależności do sklepu. Różnica w cenie, to jednak nie tylko kwestia składników, ale także wystarczalności. Kostka zużyje nam się szybciej niż buteleczka magnezji płynnej.

Która lepsza?

Na to pytanie nie ma jasnej odpowiedzi, ale poniżej znajdziecie zestawienie wad i zalet. Wszystko zależy od nas i naszych potrzeb.

Osobiście wolę magnezję w kostce, bo nakłada się ją błyskawicznie, dostępna jest w każdym sklepie sportowym i co najważniejsze – dla mnie daje lepsze uczucie chwytu. Nie znaczy to, że mocniejsze, ale takie bardziej optymalne. Po płynnej zdarzyło mi się zostawić skórę na drążku 😀

Magnezja w płynie

https://soillholds.com

Zalety

  • dłuższy czas pozostawania na dłoni
  • mocniejszy chwyt
  • dłuższa wystarczalność przy jednym zakupie

Wady

  • cena
  • długi czas nakładania
  • czasem zbyt mocno wysusza skórę

 

Magnezja w kostce/proszku

https://soillholds.com

Zalety

  • łatwość nakładania
  • niska cena
  • lżejszy chwyt, który nie zrywa aż tak skóry
  • większa dostępność

Wady

  • pyli się i zostawia zabrudzenia na ciuchach oraz sprzęcie dookoła
  • szybciej się zużywa

Zdaniem eksperta 😉

Kura Workout - Magnezja

Mateusz Płachta – Kura Workout: “Ogólnie w treningu wykorzystuję magnezję w kostce. Pomaga mi ona w utrzymywaniu chwytu, wysusza dłonie. Korzystałem też z magnezji w płynie, są dużo mocniejsze i ogólnie polecam przy nauce elementu, jakim jest Hefesto lub innych, gdzie musimy mieć mocny chwyt. Odradzam jednak korzystania z niej podczas wykonywania elementów dynamicznych, bo możemy sobie łatwo zerwać skórę z dłoni :)”